Garantibesiktning

Det är dags för garantibesiktning, också känd som femårsbesiktning.

Vad innebär femårsbesiktningen?

Femårsbesiktningen innebär att innan reklamationstiden på fem år gått ut så är det entreprenörens (Skanska i vårt fall) ansvar att åtgärda fel som uppstått. Därefter har de inte samma ansvar och vi som förening/bostadsägare får därefter stå för kostnaderna själva. Det är därmed sista chansen för oss som förening att lyfta de problem och fel som finns i fastigheten.

Femårsbesiktningen fokuserar främst på att följa upp fel som anmälts av medlemmarna samt en lättare översyn av lägenheten. Investera gärna er tid för att noggrant gå igenom era lägenheter och anmäla eventuella fel. 

Medlemmens/boendes ansvar

Det är varje medlems ansvar och möjlighet att ta tillvara på möjligheten att få fel åtgärdade genom att själva identifiera och anmäla dessa fel, för att sedan få dem bedömda. Om lägenheten ej görs tillgänglig för besiktning, eller ifall inga fel anmälts kan besiktningen skippas för den aktuella lägenheten. Inga återbesök eller ytterligare besiktningstillfällen kommer att ske. 

När hålls besiktningen?

Med start 24-25 augusti inleds besiktningen med fastighetens allmänna delar. Därefter mellan 4-19 september kommer besiktning ske i lägenheterna. Se detaljerat schema som finns bifogat längre ned. Schemat finns även publicerat i Boappa samt på skärmarna i trapphusen.

Besiktningen sker med en tredjeparts-besiktningsman.

Dörren i serviceläge

Se bifogade serviceschemat. För att ge besiktningsman tillgång till din lägenhet måste dörren vara satt i serviceläge när det är dags för din lägenhet att besiktigas. Se den bifogade guiden över hur du gör detta. Alternativt kan man vara hemma och släppa in besiktningsmannen i lägenheten.

Lämnas dörren inte i serviceläge vid den angivna tiden så avsäger man sig möjligheten till besiktning.

OBS! Då besiktningen kan gå snabbare/långsammare än planerat rekommenderar vi att sätta dörren i serviceläge hela den gällande veckan för att underlätta arbetet.

Vilka typer av fel ingår i garantin?

Vid en garantibesiktning undersöker besiktningsmannen om det föreligger några garantifel. Ett garantifel är ett ”nytt” fel som framträtt under de tre år som gått sedan senaste besiktningen.

Exempel på sådana fel är:

  • sprickor runt fönster, dörrar och väggar
  • kakel/klinker som släppt fran underlag
  • blandare som läcker
  • "svullna" skåpluckor/köksbänk
  • ... med mera

Om det är garantiärenden bedöms av besiktningsmannen. Fel som uppstått av vanvård/slitage är inte garantiärenden tex.

Jag vill anmäla garantiärende / fel i lägenhet eller fastighet, hur går jag tillväga?

Det är viktigt att upptäckta fel anmäls innan besiktningen.

  • Fram till fredag 18 augusti kan ni anmäla ärenden till tim.x.kronberg@riksbyggen.se med beskrivning av fel samt bifogade bilder/dokumentationt. Kom ihåg att skriva vilken lägenhet det gäller.
  • Styrelsen kommer även dela ut lappar till samtliga lägenheter med en mall där eventuella fel kan skrivas ned. När det är dags för besiktning behöver dessa ligga väl synliga för besiktningsmannen, förslagsvis på golvet innanför dörren till lägenheten. Fyll gärna i lappen och lägg synlig även om du anmält fel/problem via mail på förhand, för att undvika missar under besiktningen.